•	ویژگی های یک کلاس درس موثر:

• ویژگی های یک کلاس درس موثر:

اگر کسی از شما به عنوان معلم بپرسد کلاس درس واقعی چگونه شکل می گیرد، چه می گویید؟

کلاس درس موثر کلاسی است که یادگیرندگان در آن از یادگیری لذت می برند و مهارت های مناسبی کسب می کنند. و این ماموریت واقعی مدارس و مراکز آموزشی و دانشگاهی است.

اما اگر کسی از شما به عنوان معلم بپرسد کلاس درس واقعی چگونه شکل می گیرد، چه می گویید؟

مطمئنا عواملی مختلفی در ایجاد یک کلاس درس موثر دخالت دارند که شامل مجموعه ای از عوامل وضعیت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دانش آموزان و همۀ افراد دخیل در آموزش مرتبط است.


بیشتر...

مکان مطالعه خوب چه ویژگی‌ها و اهمیتی دارد؟

مکان مطالعه خوب چه ویژگی‌ها و اهمیتی دارد؟

 

همه ما به دنبال جایی دنج و دوست‌داشتنی برای مطالعه می‌گردیم، جایی که آرامش آن ما را به دنیای عمیق داخل کتاب‌ها ببرد. اگر اهل مطالعه هستید، حتما بارها به این موضوع فکر کرده‌اید که مکان مطالعه باید چگونه باشد؟ رنگ، نورپردازی، امکانات، تهویه، سکوت و غیره از جمله فاکتورهایی است که برای ایجاد به فضای مطالعه جذاب در نظر می‌گیریم. فضایی که ما برای مطالعه انتخاب می‌کنیم می‌تواند باعث افزایش کیفیت مطالعه ما شود.


بیشتر...

شب امتحان چگونه درس بخوانیم؟

شب امتحان چگونه درس بخوانیم؟

یادداشت‌های خود را مرور کنید

بهتر است که شب پیش از امتحان هیچ مطلب جدیدی را مطالعه نکنید. این یعنی شما باید شب امتحان را به این اختصاص دهید که مطلبی که سابقاً مطالعه نموده اید را مرور کنید. این مرور کردن ولی به شرطی اتفاق می افتد که شما قبلا با استفاده از روش های خلاصه نویسی ، مطالب را برای خودتان دسته بندی نموده باشید.

 

برای این کار بهتر است که بلافاصله پس از تمام کردن هر بخش، آنرا خلاصه نموده و در دفتر خود یادداشت کتید. اینکار باعث می شود که هم مطالب در همان زمان بهتر در ذهنتان باقی بماند و هم زمان مرور آنها در شب امتحان به مشکل برنخورید.


بیشتر...

خلاقیت چیست و چگونه میتوان دانش آموزان را خلاق کرد؟

خلاقیت چیست و چگونه میتوان دانش آموزان را خلاق کرد؟

«خلا قیت» جنبه های متعددی دارد که هر کدام از آن ها باید در جای خود بررسی شوند. یک جنبه بسیار مهم خلا قیت وجود شرایط لا زم برای بروز این استعداد همگانی است. بنابراین آموزش و پرورش برای رشد خلا قیت و نواندیشی در دانش آموزان، به ویژه در دوره ابتدایی که زیربنای تعلیم و تربیت محسوب می شود، باید به درک درست و روشنی از شرایط موجود برسد و در گام بعدی بر مبنای فلسفه تعلیم و تربیت و هدف های اصولی و معیارهای علمی معتبر بکوشد، تصویر روشنی از شرایط مطلوب خلا قیت رسم کند. در این صورت می تواند با کم ترین وقت، انرژی و سرمایه مسیر پرورش و شکوفایی خلا قیت ها و نواندیشی های دانش آموزان را هموار سازد.

امروزه ثابت شده است که خلاقیت یک ویژگی صرفا ذاتی نیست، بلکه همه انسان ها از این توانایی برخوردار هستند و همه درجات گوناگونی از این استعداد را دارند، علا وه بر این عواملی هم چون مهارت یابی، آموزش پذیری، انعطاف پذیری، سطح دانش و آگاهی، خطرپذیری، نترسیدن از اشتباه و شکست نیز در میزان خلا قیت و نوآوری دانش آموزان تاثیر فراوانی دارند. معلم می تواند همه این عوامل را به صورت یک مجموعه در دانش آموزان شناسایی کند و بکوشد آن ها را پرورش دهد. در این مقاله سعی شده است عوامل موثر در خلا قیت شناسایی و راهکارهایی برای پرورش این توانایی در دانش آموزان ارائه شود.

تعریف خلا قیت: رولا می معتقد است تفکر خلا ق، نمایش بالا ترین درجه سلا مت عاطفی و عبارت است از ابراز وجود افراد سالم در جریان خود بهسازی و تکامل نفس خویش.

تعریف های دیگری نیز از خلا قیت شده که برخی از آن ها عبارتند از: خلا قیت، دوباره نگاه کردن است.

خلا قیت، خارج شدن از پشت درهای بسته است.

خلا قیت، عبارت از عمیق تر کردن است.

خلا قیت، فرآیند مقابله واقع بینانه با یک مساله و درگیری و جذب شدید آگاهی با هوشیاری و مرتبط ساختن مطالب با یکدیگر به نحوی تکامل یافته است.


بیشتر...