بهترین بودن اتفاقی نیست

مدارس موفق و پيشرو


در مدارس پيشرو كودكان بيش تر مورد نظرند و محور فعاليت ها دانش آموزان هستند، هدف اين است كه تلاش شود تغييرات به سمتي برود كه به آموزش جنبه انساني بدهد، انساني به اين معنا كه همواره نيازهاي كودكان در نظر گرفته شود و آموزش در جهت پاسخگويي به اين نيازها بنا شود. دانش آموز نيز بايد در آموزش مشاركت داشته باشد. پس اين نوع تغيير ساختاري است كه در ذهن و نگرش معلمان، مديران، اوليا و دانش آموزان ايجاد مي شود كه همان تغيير نرم افزاري است... به طور كلي منظور از نرم افزار در اين جا همان ارتباطات و تعاملاتي است كه در كلاس و مدرسه حكمفرماست و منظور از تغيير ساختاري نيز تغيير نرم افزارهاست، تغيير اصول حاكم بر مدرسه و همچنين تعريف و كاركرد مدرسه است و در واقع اين هاست كه بايد با نگرشي نو به آن ها بنگريم. در اين ساختار نو دانش آموز، شريك ما در آموزش است و حتي شريك معلم در پرورش حرفه اي او نيز است و اين يكي از ويژگي هاي مدرسه پيشرو است...

در چنين موقعيتي مدرسه مطلوب آن است كه افرادي تربيت كند كه هم نسبت هاي درست و اصولي جامعه خود را ياد گرفته و باور دارند و هم از قابليت درك تحولات اجتماعي در سطح جهاني برخوردارند. به عبارتي اين مدرسه بايد قادر باشد «شهروند جهاني» هم تربيت كند. اين شهروند جهاني بايد مسايل روز جهان را بداند. ضمن اين كه فرهنگ بومي خود را خوب بشناسد و به حد شايسته اي از جامعه پذيري رسيده باشد.



دبستان غیردولتی دخترانه دانش پویان بهترین دبستان اهواز